Messerschmitt Bf 110

Yleistä

Saksan ilmailuministeriö (RLM / ReichsLuftMinisterium) antoi kolmelle saksalaiselle lentokonevalmistajelle (Focke-Wulf, Henschel ja Bayerische Flugzeugwerke) suunnitella, kaksimoottorinen, pitkänmatkan raskas saattohävittäjä. Suunnittelukilpailun voitti Bayerische Flugzeugwerke, Willy Messerschmittin malli. Bf 110 -konemallin ensilento nähtiin 12.5.1936, jolloin koelentäjänä toimi Rudolf Opitz.

Messerschmitt Bf 110 oli saksalainen kaksimoottorinen raskashävittäjälentokone. Tästä kaksi paikkaisesta lentokoneesta valmistettiin useita eri versioita käyttötarkoituksen mukaisesti, kuten raskashävittäjä, maataistelukone ja yöhävittäjä.

Bf 110
Messerschmitt Bf 110 E-1 Porissa 8.8.1941. Rautaristin ritariristin haltijan kapteeni Erich Grothin kone (Stab II/ZG 76, M8+KC, WNr 6863). Kuva: Bundesarchiv BA-MA CC-BY-SA 3.0

Raskashävittäjä (Zerstörer)

Saksalaiset ilmastrategit suunnittelivat, että pitkän toimintasäteen omaava Messerschmitt Bf 110, pystyisi 20 mm tykkiensä tulituksella ampumaan vihollisen hävittäjät alas jo kaukaa. Näin ollen, raskaan ja hieman kömpelön koneen ei tarvitsisi antautua nopeiden, yksimoottoristen koneiden kanssa käytävään kaartotaisteluun. Bf 110 konetta oli tarkoitus myös käyttää pommikoneiden saattokoneena. Ilmastrategien suunnitelmat eivät kuitenkaan täysin toimineet käytännössä ja koneen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta, suunnitellussa laajuudessa luovuttiin.

Ensimmäinen sarjatuotanto versio oli Bf 110 C. Siihen asennettiin Daimler-Benz DB 601 -moottorit. Versiosta Bf 110 C-3 eteenpäin, koneeseen asennettiin 20 mm MG FF -konetykit. Bf 110 D-1 oli ensimmäinen todellinen pitkän matkan raskashävittäjä. Bf 110 E versio oli hävittäjäpommittaja. Bf 110 F-2 versio oli pitkän matkan raskashävittäjä, jota käytettiin lähinnä länsiliittoutuneiden raskaita pommikoneita vastaan.

Bf 110
Messerschmitt Bf 110 Suomessa. Kuva: Bundesarchiv, BA-MA

Myytti Bf 110 hävittäjän tehottomuudesta ilmataistelussa

Useissa julkaisuissa on paljon puhuttu, kuinka tehoton Bf 110 hävittäjä oli Britannian ilmasodassa. Konetappiot olivat toki suuret, mutta siitä kuinka monta vihollisen lentokonetta näillä Bf 110 hävittäjillä todellisuudessa tiputettiin, ei ole paljon puhuttu. Näyttäisi siltä, että Christer Bergströmin tutkimus tuo asiaan uutta tietoa. Näiden tietojen valossa, Bf 110 hävittäjillä pudotettiin enemmän vihollisen hävittäjiä, kuin omia menetettiin. Alle on koottu konekohtaiset tappiot Britannian ilmasodasta heinäkuun ja lokakuun 1940 väliseltä ajalta. Luvuissa ei ole mukana pommikonepudotusten tietoja.


Britannian ilmasota, tappiot heinä-lokakuu 1940
 
Hävittäjä Väitetyt Tappiot Pudotussuhde  
         
- Bf 109 noin 760 534 1.42 : 1  
- Bf 110 noin 290 196 1.48 : 1  
- Hurricane noin 715 603 1.19 : 1  
- Spitfire noin 560 394 1.42 : 1  

Bf 110 F-2 panssarointi

Koneessa oli aseteltu teräslevyjä lentäjän ja tiettyjen koneen kriittisten osien suojaksi.

  • • lentäjän etulasi, luodinkestävälasi 58 mm
  • • lentäjän alla, 5,5 mm teräslevy
  • • lentäjän takana, 8,5–10,5 mm teräslevy
  • • ohjaamon etuosassa, 8,5–10,5 mm teräslevy
  • • taka-ampujan alla, 6 mm teräslevy
  • • taka-ampujan edessä, 8,5 mm teräslevy

Yöhävittäjä (Nachtjäger)

Kun Bf 110 hävittäjät vedettiin pois Britanniasta käytävästä ilmasodasta, koneelle mietittiin muuta käyttöä ja pian huomattiin konemallin sopivuus yöhävittäjänä. Yöhävittäjäversiossa oli lentäjä ja taka-ampuja toimi samalla myös tutkankäyttäjänä ja radistina.

Ensimmäiset yöhävittäjäyksiköt varustettiin Bf 110 E-1 mallilla, johon oli asennettu tutka. Vuonna 1942 palveluskäyttöön otettiin pelkästään yöhävittäjäksi rakennettu versio BF 110 G. Koneessa oli aiempaa tehokkaammat moottorit ja Telefunken FuG 202 tai vaihtoehtoisesti FuG 212 Lichtenstein tutka. Vuoden 1943 lopulla, koneisiin asennettiin uusi Telefunken FuG 220 (SN-2 Lichtenstein) tutka. Kolmen hengen miehistöllä varustetuissa Bf 110 G-4 Koneissa otettiin myös käyttöön yläviistoon ampuva Schräge Musik -asejärjestelmä, jossa oli kaksi 60-75 asteen kulmassa, ylöspäin suunnattua 20mm MG FF/M -konetykkiparia.

Tekniset tiedot

Messerschmitt Bf 110 C-4, F-2 ja G-2
 
- malli C-4 F-2 G-2
- tyyppi raskashävittäjä raskashävittäjä raskashävittäjä
- miehistö 2 2 2
- moottori 2 x Daimler-Benz DB601B-1 2 x Diamler-Benz DB605 2 x Daimler-Benz DB605B
- teho 1 085 hv 1 475 hv 1 475 hv
- nopeus (max) 560 km/h 570 km/h 595 km/h
- nousunopeus - - -
- toimintakorkeus 10 500 m 10 000 m 11 000 m
- toimintasäde 775 km (2 410 km) - 1 300 km (2 100 km)
- siipiväli 16,3 m 16,3 m 16,3 m
- kokonaispituus 12,3 m 12,3 m 12,3 m
- korkeus 3,3 m 3,3 m 3,3 m
- paino (tyhjä) 5 200 kg - 4 975 kg
- paino (lastattu) 6 750 kg - 9 888 kg
- aseistus 2 x 20mm MG FF/M 2x 20mm 2 x 20mm MG 151
4 x 7,92mm MG 17 2 x 7.92mm MG 17 4 x 7,92mm MG 17
1 x 7,92mm MG 15 1 x 7,92mm MG 15 1 x 7,92mm MG 81Z
  12 x RZ.65 rakettia tai pommeja 12 x RZ.65 rakettia tai pommeja
- ammukset 360 x 20mm 360 x 20mm 750 x 20mm
1 000 x 7,92 mm 4 000 x 7,92mm 1 850 x 7,92 mm
- pommikuorma - max. 1 250 kg -
- pommityypit SC50, SC250, SC500 SC50, SC250, SC500, SC1000 SC50, SC250, SC500, SC1000
 


Bf 110
Leutnant Feliz-Maria Brandis. Kuva: Bundesarchiv, BA-MA

Lähdeluettelo

  • - Jagdgeschwader 5 “Eismeer”, url: https://www.ww2.dk, 21.2.2021
  • - Flugzeugbestand und Bewegungsmeldungen, https://www.asisbiz.com/Luftwaffe/b13jg5.html, 21.2.2021
  • - L.Dv.T.2110E unf F/Wa, Bf 110 E und F Schusswaffenanlage, Oktober 1942
  • - The Messerschmitt Bf 110 and Me 210/410, url: http://www.airvectors.net, 27.2.2021
  • - Messerschmitt Bf 110, url: http://www.aviation-history.com, 27.2.2021
  • - The Battle of Britain, an epic conflict revisited, Christer Bergstörm

1.1.2003 (30.1.2023 20:52)