Sd.Kfz.10/5

Yleistä

Alun perin puolitela-ajoneuvojen konseptin suunnitteli saksalainen diplomi-insinööri Ernst Kniepkamp, sotilasajoneuvojen laitoksella (Wa Prüf 6). Ajoneuvovalmistaja Demag suunnitteli vuonna 1934, puolitela-ajoneuvon Sonderkraftwagen 10 (Sd.Kfz.10), toiselta nimeltä leichter Zugkraftwagen 1t (le.Zgkw. 1t). Vuonna 1938 valmistui malli Sd.Kfz.10 Type D7, josta tuli pääasiallisin malli. Ajoneuvo oli tarkoitettu lähinnä maastokelpoiseksi tykinvetäjäksi, jolla oli tarkoitus vetää ensisijaisesti 2cm Flak 30 ilmatorjuntatykkiä, 7.5cm le.IG -jalkaväkitykkiä ja 3.7cm Pak 36 panssarintorjuntatykkiä. Ajoneuvoon mahtui kahdeksan henkilöä varusteineen.

Pian huomattiin, että Sd.Kfz.10 ajoneuvoalustalle voitiin helposti asentaa kevyt ilmatorjuntatykki 2cm Flak 30. Raskaammat Sd.Kfz.6 ja 7 malliset puolitela-ajoneuvot olisivat soveltuneet tehtävään paremmin, mutta ne tarvittiin raskaiden kenttätykkien vetäjiksi. Sd.Kfz.10/4 -prototyyppi (2cm Flak 30) kehitettiin jo vuonna 1935 ja se otettiin tuotantoon vuonna 1938. Sd.Kfz.10/5, johon asennettiin parempi 2cm Flak 38 ilmatorjuntatykki, otettiin tuotantoon vuonna 1943. Tässä mallissa oli myös miehistön suojausta parannettu. Tykin suojakilpi oli valmistettu 8 mm vahvasta teräslevystä, jonka tarkoituksena oli suojata miehistöä lähinnä kiväärikaliiperisten aseiden tulelta. Lisäksi myös ajoneuvon ohjaamo oli panssaroitu edestä ja sivuilta.

Ampumatarvikkeiden kuljetusta varten, ajoneuvon perään kytkettiin ammusperävaunu (Sonderanhäger 51 - Sd.Ah.51), johon pystyi lastaamaan 640 ammusta

Sd.Kfz.10/5
Sd.Kfz.10/5 johon on asennettu 2cm Flak 38 ilmatorjuntatykki.

Tuotanto

Sd.Kfz. 10/4 mallin sarjatuotanto aloitettiin toukokuussa 1939. Tuolloin kyseessä oli 370 ajoneuvon valmistuserästä, joka valmistui heinäkuussa 1939. Vuoden 1941 aikana Wehrmacht otti vastaan 195 ajoneuvoa ja Luftwaffe 175 kpl. Vuonna 1940 ajoneuvoja valmistui 45 kappaleen kuukausi tahdilla. Maaliskuuhun 1940 mennessä oli valmistunut 927 ajoneuvorunkoa, mutta vain 350 oli rakennettu valmiiksi asti.

Ajoneuvorungot valmistettiin Demag AG:n toimesta ja aseen kiinnityksestä vastasi Adlerwerke (Adler Mechanische Werke Cottbus – MWC). Maaliskuun 1940 jälkeen Adlerwerke kiihdytti tahtiaan ja kuukausi tahti nousi 25 valmistuneeseen ajoneuvoon.

Vuonna 1941 armeija ilmoitti ajoneuvojen kokonaistarpeeksi 5 070 Sd.Kfz/4 ilmatorjunta-ajoneuvoa. Joulukuun 1941 loppuun mennessä oli kuitenkin valmistunut vain 736 täysin valmista Sd.Kfz.10/4 ajoneuvoa, runkoja oli 927 kpl. Kaikkiaan Sd.Kfz.10/4 ajoneuvoja ehti valmistua 1 050 kpl, ennen kuin tuotanto lakkautettiin lokakuussa 1943.

Vuonna 1942 kehitetty, parannettu Sd.Kfz.10/5 -versio otettiin tuotantoon tammikuussa 1943. Ensimmäinen Sd.Kfz.10/5 otettiin palveluskäyttöön lokakuussa 1943. Ajoneuvoa valmistettiin Adler Mechanische Werke Cottbus toimesta. vuoden 1943 loppuun mennessä oli valmistunut 275 kpl Sd.Kf.10/5 ajoneuvoa. Vuoden 1944 aikana valmistui vielä 687 ajoneuvoa lisää, tuotannon päättyessä vuonna 1945.

Kokonaistuotanto Sd.Kfz.10/4 ja Sd.Kfz.10/5 ilmatorjunta-ajoneuvojen osalta oli 2 016 kpl. Sd.Kfz.10 ajoneuvo runko maksoi 15 000 RM ja 2cm Flak 38 ilmatorjuntatykki 3 500 RM. Aseen modifiointi ja kiinnitystyön hinta ajoneuvoon, ei ole tiedossa. Kaiken kaikkiaan ajoneuvon hinnaksi muodostui kuitenkin yli 20 000 RM, mikä vastaa keskiraskaan panssarivaunun tuotantokustannuksia.

Tekniset tiedot

Sd.Kfz.10/5 + 2cm Flak 38
 
Ajoneuvoalusta (Sd.Kfz.10)  
- tyyppi Sd.Kfz.10/5
- pituus 4,75 m
- leveys 2,16 m
- korkeus 2,00 m
- paino n. 4 500 kg
- panssarointi 8 mm edessä
- moottori Maybach HL 42 TRKM, 100 hv
- nopeus 65 km/h (30 km/h)
- toimintasäde 220 km (maastossa 150 km)
- kääntösäde 9 m
- maavara 32 cm
- kahlauskyky 70 cm
   
Ilmatorjuntatykki (2cm Flak 38)  
- tyyppi kevyt ilmatorjuntatykki
- kaliiperi 2cm L/56 (20x138B)
- putken pituus 130 cm (L/56)
- putken rihlat 8 oikeakätistä rihlapalkkia
- putken elinikä noin 10 000 laukausta
- tykin pituus 4,08 m
- tykin leveys 1,8 m
- tykin korkeus -
- tykin paino (kuljetuksessa) 405 kg
- tähtäinlaite Flakvisier 38 / Lineavisier 21
- ampumasektori 360° (koro -12° – +90°)
- tehokas kantama noin 1 200 m
- maksimikantama noin 2 200 m (ilmamaali), 4 400 m (maamaali)
- ammustyypit APHE-T, HE
- ammuksen lähtönopeus 830–900 m/s
- tulinopeus 220 lk./min (800–1000 teor.)
- miehistö 7 (1+6)
 

Ampumatarvikkeet

  • • 2cm Sprenggranatpatrone Leuchtspur - 2cm Sprgr.Patr.L'spur - sirpalekranaatti (HE-T)
  • • 2cm Sprenggranatpatrone Leuchtspur W - 2cm Sprgr.Patr.L'spur W - sirpalekranaatti (HE-T)
  • • 2cm Brand-Sprenggranatpatrone Leuchtspur (Flak) - 2cm Br.Sprgr.Patr.L'spur (Flak) - sirpalekran. (HEI-T)
  • • 2cm Sprenggranatpatrone leuchtspur (Üb.) - 2cm Sprgr.Patr.L'spur (Üb.) - sirpalekranaatti (harjoitus)
  • • 2cm Panzergranatpatrone Leuchtspur - 2cm PzGr.Patr.L'spur - panssariammus (APHE-T)
  • • 2cm Panzergranatpatrone Leuchtspur (Üb.)- 2cm PzGr.Patr.L'spur (Üb.) - panssariammus (harjoitus)
  • • 2cm Panzergranatpatrone 40 Leuchtspur - 2cm PzGr.Patr.40 L'spur - panssariammus 40 (HVAP)
  • • 2cm Panzergranatpatrone (Phosphor) L'spur ohne Zerleger - panssarisytytysammus (API-T)
  • • 2cm Panzersprenggranatpatrone L'spur mit Zerleger (Kriegsmarine) - panssariammus 'laivasto' (APHE-T)

Kiestingin suunnalla

Kiestingin suunnalla Sd.Kfz.10/5 ilmatorjunta-ajoneuvoja nähtiin Jäger-Bataillon 3 ja 6 käytössä. Molemmilla pataljoonilla oli maaliskuussa 1944 käytössään neljä ajoneuvoa, sijoitettuna pataljoonan omaan kevyeen ilmatorjuntajoukkueeseen.


Sd.Kfz.10/5
Sd.Kfz.10/5. Kuva: Bundesarchiv Bild 101I-711-0406-07A, CC-BY-SA 3.0

Lähdeluettelo

  • - Flak 2cm, url: http://www.flak2cm.com, 21.7.2012
  • - Sd.Kfz.10/4 ja Sd.Kfz.10/5, url: https://www.tanks-encyclopedia.com, 12.12.2023
  • - Sd.Kfz.10/5, url: https://www.weaponssystem.net, 12.12.2023

24.1.2019 (12.12.2023 15:16)