Henschel Hs 126

Yleistä

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneen suunnitteli Henschel tehtaan pääsuunnittelija Friedrich Nicolaus, vuonna 1936. Aseistettu Hs 126 -koneessa oli erinomaiset hidaslento-ominaisuudet. Hs 126 kykeni nousemaan ilmaan verrattain lyhyeltä kiitotieltä, valmistajan ilmoituksen mukaan 294 metriä. Koneesta valmistettiin kahta eri mallia Hs 126A, jonka oli varustettu BMW 132 -moottorilla ja Hs 126B, jonka oli varustettu Bramo 323 -moottorilla. Moottorista johtuen, mallien välisissä suorituskykytiedoissa on pientä eroa. Valokuvaaminen koneesta käsin, suoritettiin käsikameran (Zeiss kamera) avulla, sillä koneeseen ei ollut samanlaista kiinteää kameravarustusta, kuin esimerkiksi Dornier Do 17 P kaukotiedustelukoneissa. Tiedustelutulokset voitiin lähettää eteenpäin välittömästi, myös radiolla, tai vaihtoehtoisesti pudottamalla viestisäiliö.

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneiden korvaaminen uusilla Focke-Wulf Fw 189 lähitiedustelukoneilla aloitettiin vuonna 1942 ja hiljalleen konemalli poistui lähitiedusteluyksiköiden käytöstä. Myöhemmin Hs 126 -koneita käytettiin mm. yöisin operoivina maataistelukoneina ja jopa liitokoneiden vetokoneina.

Hs 126
Henschel Hs 126 lähitiedustelukone. Kuva: Bundesarchiv BA-MA

Tuotanto

Henschel Hs 126 lähitiedustelukoneita valmisti vuosina 1937–1941 Henschel-Flugzeug-Werke ja Ago Flugzeugwerke. Konetta valmistettiin kaikkiaan noin 600 kpl. Tuotannon päättyessä tammikuussa 1941.

Tekniset tiedot

Henschel Hs 126
 
- malli Hs 126 A Hs 126 B  
- tyyppi lähitiedustelu lähitiedustelu  
- miehistö 2 2
- moottori BMW 132 Bramo 323
- teho 870 hv 850 hv
- nopeus (max) 370 km/h 355 km/h
- nousunopeus 550 m/min 550 m/min
- toimintakorkeus 8 900 m 8 050 m
- toimintasäde 998 km 950 km
- siipiväli 14,5 m 14,5 m
- kokonaispituus 10,9 m 10,9 m
- korkeus 3,8 m 3,8 m
- paino (tyhjä) 2 030 kg 2 160 kg
- paino (lastattu) 3 090 kg 3 220 kg
- aseistus MG 17 (ledessä) MG 17
MG 15 (takana) MG 15
- pommikuorma SC 50 (50 kg) 150 kg
- radio FuG ? FuG 17 VHF
 

Kuusamo–Kiestinki suunnalla

Suomessa toimivat Henschel 126 lähitiedustelukoneet kuuluivat 1.(H)/32 lähitiedustelulentueeseen. Tiedustelulentojen ohella, koneet joutuivat myös tulitukitehtäviin. Alkuun 1.(H)/32 tukeutui Kemijärven lentokenttään, mutta myöhemmin Kiestingin suuntaa tukiessaan, myös Alakurtin, Kiestingin (jääkenttä) ja Pontsalenjoen lentokenttiin.

Henschel Hs 126 pudottaa viestisäiliön eteneville joukoille Kananaisten suunnalla 25.7.1941. Kuva: SA-kuva.

Lähdeluettelo

  • - The Luftwaffe 1939-1945, I/SG 5, url: https://ww2.dk, 3.9.2019
  • - Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945 Band 3, Heinz J. Nowarra
  • - Henschel Hs 126, url: https://www.germanwarmaschine.com, 15.5.2021
  • - Hs 126, url: https://www.airpages.ru, 15.5.2021
  • - Henschel Hs 126, url: http://www.historyofwar.org, 15.5.2021

29.1.2004 (16.5.2021 08:42)